جدال بورس با نرخ بهره | گزارش بازار سهام (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) پرفروش‌ترین موبایل‌های امروز کدامند؟ + جدول (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) اصلاح قیمت تخم مرغ ضروری است حباب ربع سکه رکورد زد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستور رئیس بانک مرکزی برای بررسی انتشار اطلاعات مالی مصاف ۵۵ کشور مقصد زعفران ایرانی برقراری پرواز‌های مشهد - ایلام بعد از یکسال امروز، امکان ثبت قرارداد‌های مسکونی در سامانه خودنویس مقدور نیست (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) متقاضیان برای خرید لاستیک خودرو «کد پیش‌ثبت‌نام» را اخذ کنند (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) متقاضیان سهام عدالت مراجعه حضوری نکنند!  نمایشگاه گل‌وگیاه مشهد از دوشنبه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز به کار می‌کند رقم نجومی اجاره بها در احمدآباد مشهد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) چه کسانی می‌توانند دو بار وام ازدواج بگیرند؟ + جزئیات قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا بازار طلای مشهد امروز باز است؟ (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) روش دریافت سود سهام عدالت متوفیان | همه را یک‌جا دریافت کنید آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان | سقوط بیت‌کوین و اتریوم (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین وضعیت بازار خودرو؛ سورن، دنا پلاس، شاهین، جک و هایما چقدر قیمت خورد؟ + جدول قیمت‌ها (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶ میلیون واحد تقاضای مسکن از سال‌های گذشته باقی مانده است آغاز فروش قسطی لاستیک دلار آرام شد، قیمت دام زنده کاهشی! رقم هر ساعت اضافه‌کاری و دستمزد کاره پاره وقت کارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟ کاهش بی‌سابقه معاملات مسکن طلافروشان به خواسته خود رسیدند | دولت عقب نشست! نقره داغ بانک هایی که وام مسکن ندادند
سرخط خبرها

ماهانه ۱۰ تن طلای سرخ از کشور قاچاق می‌شود | عرضه زعفران بی‌کیفیت توان رقابت را از صادرکننده گرفته است

  • کد خبر: ۲۰۶۵۸۹
  • ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
  • ۲
ماهانه ۱۰ تن طلای سرخ از کشور قاچاق می‌شود | عرضه زعفران بی‌کیفیت توان رقابت را از صادرکننده گرفته است
نایب‌‎رئیس شورای ملی زعفران گفت: در کنار حذف تعرفه نیم‌درصدی زعفران، امیدواریم ارز حاصل از فروش و صادرات زعفران به‌صورت توافقی هم اتفاق بیفتد تا جلوی قاچاق بی‌رویه زعفران را بگیرد.

به گزارش شهرآرانیوز، تعرفه نیم‌درصدی آب مجازی بر صادرات زعفران در کنار تعهد ارزی صادرکننده برای این محصول در سال‌های گذشته منجر به افزایش قاچاق زعفران از مبادی غیرقانونی بود. روز گذشته معاون اول رئیس جمهور، در بخشنامه‌ای حذف عوارض صادراتی زعفران را ابلاغ کرد. در این ابلاغیه آمده است؛ هیئت وزیران در جلسه ۲۰ دی ۱۴۰۲ به پیشنهاد وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: ردیف ۳۰ جدول مندرج در تصویب‌نامه شماره  ۵۱۵۹۷ ت ۶۱۳۶۵ ه مورخ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ (زعفران) حذف شد.



طی سال‌های گذشته زعفران به دلایل مختلف و موانع صادراتی کاهش قابل توجهی در صادرات داشته است، این در حالی‌است که صادرات به کشور‌های همسایه بر اساس آمار غیررسمی افزایش داشته است که نشانگر عرضه طلای سرخ به بازار‌های جهانی از مسیر‌های غیرقانونی بوده است.

امیدواریم ارز حاصل از فروش و صادرات زعفران به صورت توافقی هم اتفاق بیفتد

غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به حذف تعرفه نیم‌درصدی صادرات زعفران که اقدام بسیار خوبی از سوی دولت بوده است، تصریح کرد: خوشبختانه تلاش‌های دو ساله شورای ملی زعفران بر حذف تعرفه نیم‌درصدی صادرات این محصول به نتیجه رسید و این تعرفه از صادرات زعفران حذف شد. این نوید خوبی است که امیدواریم ارز حاصل از فروش و صادرات زعفران به صورت توافقی هم اتفاق بیفتد و در دستورکار دولت قرار بگیرد تا موانع بر صادرات زعفران یکی پس ازدیگری حذف شود.

به گفته غلامرضا میری، معمولا برای هر کیلو زعفران حداقل بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارتومان بابت نیم‌درصد عوارض صادراتی دریافت می‌شد که با حذف این تعرفه این میزان از بهای تمام شده زعفران صادراتی کاسته شده است. گفتنی است این عوارضی که تاکنون دریافت می‌شد هیچ نقش موثری در راستای توسعه صنعت زعفران نداشت و به عنوان بودجه به خزانه دولت منتقل می‌شد و هیچ منفعتی برای صادرکننده و کشاورز به همراه نداشت.

وی افزود: تعرفه نیم‌درصدی بر صادرات، یکی از موانع صادرات زعفران که منجر به افزایش قاچاق زعفران می‌شد، خوشبختانه حذف شد. اگرچه این موضوع نقش کوچکی در کاهش قاچاق زعفران داشته است اما بازهم اقدام بسیار خوبی درراستای تشویق صادرکننده به صادرات زعفران است.

ماهانه ۱۰ تن طلای سرخ از کشور قاچاق می‌شود

وی اذعان داشت: با وضعیت کنونی متاسفانه حداقل در ماه ۱۰ تن زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود، به طورمثال در همین دو ماه اخیر در مقایسه با ماه آبان و آذر سال گذشته، در هر کدام از این ماه‌ها هشت تن کاهش صادرات زعفران داشته‌ایم. این در حالی است که صادرات زعفران در کشور‌ها رشد داشته است و این نشان می‌دهد که دلیل قاچاق این محصول در کشور ما موانع صادراتی است. امیدواریم فروش ارز به صورت توافقی هم در دستورکار دولت قرار گیرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران تاکید کرد: دولت باید صادرکننده را موظف کند که به میزان زعفرانی که می‌خواهد صادر کند، ارز به کشور وارد کند و صادرکننده هم متعهد می‌شود ارز را برگرداند که اگر تبعیت نکرد دولت جریمه‌هایی را درنظر بگیرد البته که تا الان هم هرچه زعفران از مبادی قانونی از کشور خارج شده ارز آن به کشور برگشته است.

قیمت زعفران در بازار‌های جهانی با زعفرانی که از کشاورز خریداری می‌شود حدود ۳۰ درصد فرق دارد

میری افزود: خواسته صادرکننده این است که ارز حاصل از صادرات با قیمت توافقی به فروش برسد تا در نهایت از قاچاق این محصول جلوگیری کند. مسلما زعفران جایگاه ویژه‌ای در سال‌های گذشته در دنیا پیدا کرده است، ولی متاسفانه زعفران‌هایی که به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود باکیفیت نیست و این وجهه زعفران کشور را در بازار‌های جهانی به مرور خدشه‌دار می‌کند.



نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: در همین وضع موجود قیمت زعفران در بازار‌های جهانی با زعفرانی که از کشاورز خریداری می‌شود حدود ۳۰ درصد فرق دارد و کمتر است و دلیلش این است که زعفران‌هایی که به کشور‌های هدف عرضه می‌شود زعفران‌هایی با کیفیت پایین و تقلبی است. در واقع  دلال و قاچاقچی توان رقابت را از صادرکننده گرفته است و مشتری که شناختی از این بازار ندارد تصورش بر این است که ما زعفران را گران به فروش می‌رسانیم. این موضوع اکنون به یک معضل برای صادرکننده تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: از دولت تقاضا داریم همان‌طور که در بحث حذف تعرفه صادراتی از صادرکننده حمایت کردند درراستای گسترش صادرات، به فروش ارز حاصل از صادرات که به صورت توافقی در بازار انجام شود اقدام کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
0
0
اگر برابر باقیمت زعفران در فروشگاه‌های اروپا وآمریکا پول به حساب صادر کننده که همین اعضای شورای ملی و مالکین شرکت‌ها وانبار داران بورس هستند بیاید بازهم کشاورز باید بهای سود اینان را با فشار روانی وجسمی پرداخت کند موندم صبر اگر صبر ایوب بود هم الان دیگه تموم بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
0
0
جای تعجبه این زعفران قاچاق بی کیفیت که ۳۰ درصد کمتر از قیمت خرید از کشاورزه را از کجا تهیه می‌کنند واون مشتری چه گاگولیه که چنین جنس مهم را بدون مراحل آزمایشگاهی خرید میکنه مگه تریاک می‌خره تستر داشته باشه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->